Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

VIII U 1036/14 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Gliwicach z 2014-06-10

Sygn. akt VIII U 1036/14

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 10 czerwca 2014 r.

Sąd Okręgowy w Gliwicach VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący:

SSO Jolanta Łanowy

Protokolant:

Maria Szczęsna

po rozpoznaniu w dniu 10 czerwca 2014 r. w Gliwicach

sprawy G. F.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Z.

o wysokość świadczenia

na skutek odwołania G. F.

od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Z.

z dnia 20 marca 2014 r. nr (...) 5 (...)

zmienia zaskarżoną decyzję w ten sposób, iż przyznaje odwołującej prawo do wyliczenia wysokości renty rodzinnej z uwzględnieniem deputatu węglowego w pełnej wysokości za okres od 1 czerwca 2012r. do 31 grudnia 2013r.

(-) SSO Jolanta Łanowy

sygn. akt VIII U 1036/14

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 20 marca 2014r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Z. doliczył ubezpieczonej G. F. do renty rodzinnej ekwiwalent pieniężny z tytułu prawa do bezpłatnego węgla przysługującego byłemu pracownikowi zlikwidowanej kopalni w pełnej wysokości. Nadto dokonał wyrównania ekwiwalentu za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 marca 2014r.

Ubezpieczona wniosła odwołanie od powyższej decyzji domagając się jej zmiany i przyznania prawa do wnioskowanego ekwiwalentu od 1 czerwca 2012r., tj. od wstrzymania wypłaty renty rodzinnej synowi.

Organ rentowy wniósł o oddalenie odwołania podtrzymując stanowisko zawarte w zaskarżonej decyzji. Dodatkowo podniósł, że dotacje dla ZUS udzielane przez Ministra Gospodarki są przyznawane na wypłatę ekwiwalentu w danym roku budżetowym wobec czego brak podstaw do wypłaty ekwiwalentu za okres wcześniejszy.

Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:

G. F. jest wdową po zmarłym pracowniku zlikwidowanej Kopalni (...) w P.. Wraz z synem D. F. była uprawniona do renty rodzinnej po zmarłym E. F..

Do czasu ukończenia przez syna D. F. wieku 25 lat (ur. (...)) renta rodzinna była dzielona na 2 osoby – 90 % świadczenia zmarłego – a do wysokości każdej części świadczenia doliczana była połowa należnego ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla.

Z wnioskiem o wypłatę ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla przysługującego byłemu pracownikowi zlikwidowanej kopalni zwróciła się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Z. Kopalnia (...) w P. w dniu 24 stycznia 2000r.

Organ rentowy decyzją z dnia 18 maja 2012r. wstrzymał wypłatę świadczenia dla D. F. z uwagi na ukończeni 25 lat.

Na podstawie kolejnej decyzji z dnia 18 maja 2012r. ZUS wypłacał ubezpieczonej rentę rodzinną w pełnej wysokości - 85 % świadczenia zmarłego – wraz z ekwiwalentem pieniężnym z tytułu prawa do bezpłatnego węgla tj. połową ekwiwalentu.

W dniu 20 marca 2014r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Z. doliczył ubezpieczonej G. F. do renty rodzinnej ekwiwalent pieniężny z tytułu prawa do bezpłatnego węgla przysługującego byłemu pracownikowi zlikwidowanej kopalni w pełnej wysokości. Nadto dokonał wyrównania ekwiwalentu za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 marca 2014r.

Powyższe okoliczności Sąd ustalił na podstawie akt organu rentowego.

Sąd ocenił zebrany materiał dowodowy jako kompletny i spójny, a poprzez to mogący stanowić podstawę ustaleń faktycznych w sprawie.

Sąd zważył, co następuje:

Odwołanie ubezpieczonej, G. F. zasługuje na uwzględnienie

Podstawę prawną żądania ubezpieczonej stanowi ustawa z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008 - 2015 (Dz. U. z dnia 19 października 2007 r. Nr 192.poz. 1379 ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 12 tej ustawy byłemu pracownikowi kopalni postawionej w stan likwidacji przed dniem 1 stycznia 2007r., uprawnionemu do bezpłatnego węgla, który uzyskał emeryturę lub rentę przed tym dniem, jest wypłacany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej (...), oprócz emerytury lub renty, ekwiwalent pieniężny, z zastrzeżeniem ust. 2.

Pracownikowi kopalni likwidowanej wchodzącej w skład przedsiębiorstwa górniczego, o którym mowa w art. 8 ust. 1, albo pracownikowi kopalni likwidowanej, której składniki majątkowe zostały wniesione do spółki, o której mowa w art. 9 ust. 1, który uzyska emeryturę lub rentę przed dniem 1 stycznia 2016 r., jest wypłacany przez ZUS, oprócz emerytury lub renty, ekwiwalent pieniężny.

Warunkiem otrzymania ekwiwalentu pieniężnego przez osobę, o której mowa w ust. 1 i 2, jest przedłożenie pracodawcy pisemnego oświadczenia o rezygnacji z uprawnienia do pobierania bezpłatnego węgla w naturze.

Ekwiwalent pieniężny może otrzymać także osoba, która przed dniem wejścia w życie ustawy, oprócz renty przyznanej na czas określony, pobierała ekwiwalent pieniężny wypłacany przez ZUS, której po upływie okresu, na jaki rentę przyznano, przywrócono prawo do pobierania renty.

Byłemu pracownikowi kopalni postawionej w stan likwidacji przed dniem 1 stycznia 2007 r., uprawnionemu do bezpłatnego węgla, który uzyskał rentę przed dniem wejścia w życie ustawy i który po dniu 31 grudnia 2006 r. uzyska emeryturę, jest wypłacany przez ZUS, oprócz emerytury, ekwiwalent pieniężny.

W przypadku gdy uprawnienie do bezpłatnego węgla wynika z górniczej renty rodzinnej - wszystkim osobom do niej uprawnionym przysługuje łącznie jeden ekwiwalent pieniężny. W razie podziału renty rodzinnej ekwiwalent pieniężny ulega podziałowi w częściach równych, odpowiednio do liczby uprawnionych.

Ekwiwalent pieniężny przysługuje również osobie, która po dniu wejścia w życie ustawy uzyska prawo do renty rodzinnej po emerycie lub renciście, który pobierał ekwiwalent pieniężny wypłacany przez ZUS.

Wysokość ekwiwalentu pieniężnego stanowi iloczyn ilości węgla objętego uprawnieniem, która nie może być wyższa niż 3 Mg węgla kamiennego rocznie i przeciętnej średniorocznej ceny zbytu węgla, o której mowa w ust. 9.

Minister właściwy do spraw gospodarki, w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku, ustala i ogłasza w formie obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", cenę zbytu 1 Mg węgla kamiennego w sortymencie O. II, ustalonego według ceny średniej z IV kwartału roku poprzedzającego rok, w którym ekwiwalent pieniężny ma być wypłacany, skorygowaną o przewidywany wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych na rok planowany.

Ekwiwalent pieniężny jest wypłacany przez ZUS z dotacji budżetowej.

Bezspornym w sprawie było, że E. F. był pracownikiem zlikwidowanej Kopalni (...) w P. i G. F. jako wdowa po zmarłym pracowniku zlikwidowanej Kopalni (...) w P. jest uprawniona do renty rodzinnej po zmarłym E. F..

Kwestią sporną w przedmiotowej sprawie pozostawała wysokość ekwiwalentu węglowego przysługującego ubezpieczonej G. F. od 1 czerwca 2012r., jaki przysługuje wdowom po byłych pracownikach zlikwidowanych kopalń.

Zdaniem Sądu Okręgowego Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Z. decyzją z dnia 18 maja 2012r. błędnie wyliczył wysokość renty rodzinnej poprzez doliczenie połowy wysokości deputatu węglowego do wysokości świadczenia.

Ubezpieczona nie wniosła odwołania od tej decyzji, ponieważ działała w zaufaniu do organu rentowego, była przekonana, że ZUS w prawidłowy sposób wyliczył wysokość świadczenia, w tym deputatu węglowego. Nadto podniosła, że była chora, co także wpłynęło na jej decyzję.

W ocenie organu rentowego prawo do ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla przysługującego byłemu pracownikowi zlikwidowanej kopalni w pełnej wysokości od 1 czerwca 2012 roku nie przysługuje skarżącej, albowiem decyzja z dnia 18 maja 2012r. stała się prawomocna, a nadto dotacje dla ZUS udzielane przez Ministra Gospodarki są przyznawane na wypłatę ekwiwalentu w danym roku budżetowym wobec czego brak podstaw do wypłaty ekwiwalentu za okres wcześniejszy.

Sąd Okręgowy stoi na stanowisku, iż na skutek błędu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Z. pozbawiono odwołującą prawa do wyliczenia wysokości renty rodzinnej z uwzględnieniem deputatu węglowego w pełnej wysokości od 1 czerwca 2012r.

W ocenie Sądu orzekającego kwestie podnoszone przez organ rentowy co do sposobu finansowania kosztów deputatu węglowego oraz fakt, iż ubezpieczona nie odwołała się od decyzji z dnia 18 maja 2012r. są bezprzedmiotowe i nie zasługują na uwzględnienie.

Renta rodzinna jest prawem podmiotowym, które ubezpieczona nabyła i nie mają tutaj wpływu na pozbawienie je prawa i wysokości do tego świadczenia okoliczności podnoszone przez organ rentowy. Fakt, iż dotacje dla ZUS udzielane przez Ministra Gospodarki są przyznawane na wypłatę ekwiwalentu w danym roku budżetowym nie może stanowić podstawy prawnej odmowy przyznania ubezpieczonej ekwiwalentu pieniężnego za sporny okres.

W konsekwencji, należało stwierdzić, że ubezpieczona spełniła przesłanki przyznania jej prawa do ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do deputatu węglowego w pełnej wysokości od 1 czerwca 2012r. do 31 grudnia 2013r. w myśl przepisów ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008 - 2015 (Dz. U. z dnia 19 października 2007 r. Nr 192.poz. 1379 ze zm.).

Mając na uwadze powyższe, uznając odwołanie za uzasadnione – na mocy art. 477 14 § 2 k.p.c. – Sąd orzekł, jak w sentencji.

(-) SSO Jolanta Łanowy

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Helena Kalinowska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Gliwicach
Osoba, która wytworzyła informację:  Jolanta Łanowy
Data wytworzenia informacji: